Palvelut

Teemme palveluna vanteiden levitystöitä sekä hallitsemme koneistuksen haasteellisiin työkohteisiin. Ota yhteyttä jos kaipaat apuamme!

Vanteiden muutostyöt

Vannelevitykset

Klassikkolevitys: Voidaan tehdä kaikkiin vannemalleihin ilman rajoituksia. Levitys tehdään vanteen pohjaan ja levitys tapahtuu yleensä ulospäin vanteen ulkoreunaan, jolloin kantti jossa on venttiilinreikä, säilyy entisellään, kantti vain siirtyy levityksenmitan ulospäin. Klassikkolevityksessä jää näkyviin vain yksi viimeisteltävä hitsisauma.

Klassikkolevitys keskiönkäännöllä: Epäsymmetrisistä vanteista, joita suurinosa nykyvanteista on, voidaan tehdä myös näyttävä sekoitus kääntämällä keskiö ja tekemällä klassikkolevitys. Näin tehtynä saadaan takaosan suorahuuli etupuolelle sellaisenaan ja klassikkolevityksen ansiosta keskiö voidaan helposti kiinnittää haluttuun paikkaan, jolloin saadaan pidettyä alkuperäinen backspace-mitta. Näin tehtynä on vielä isona etuna se, että näkyviin ei jää yhtään hitsisaumaa, vaan kaikki saumat ja venttiilinreikä jäävät takapuolelle piiloon.

Huulilevitys / Keskiönkääntö: Nykyautojen vanteet ovat profiililtaan epäsymmetrisiä, joka tarkoittaa sitä että sisäreunassa on pitkäkantti (yli 45mm) ja ulkoreunassa lyhytkantti. Kun tehdään huulilevitys suoralla huulella, pitää vanne kääntää, eli tuodaan takareunan suorahuuli eteen, on yhtä kuin keskiönkääntö. Tämä suorahuuli voidaan edelleen levittää, jolloin saadaan näyttävä suorahuuli. Huulilevityksessä jää näkyviin kaksi viimeisteltävää hitsisaumaa. Venttiilin reikä jää takapuolelle piiloon.

Huulilevitys ilman keskiönkääntöä: Voidaan tehdä joihinkin vannemalleihin joissa on jo alkujaan lyhyt takakantti (alle 45mm). Tällä tavoin tehtynä saadaan mahdollisimman iso suorahuuli. Tämän tyylisiin vanteisiin voidaan tehdä huulilevitykset ilman keskiönkääntöä. Tässäkin tapauksessa näkyviin jää kaksi viimeisteltävää hitsisaumaa.

Keskiöiden käännöt / siirrot

  • Pelkällä keskiön käännöllä saadaan vanne näyttämään suuremmalta ja huuli tulee näyttävämmäksi.

Keskiöjatkot

  • Jatkopalaa tarvitaan joskus keskiön käännön yhteydessä jotta saataisiin alkuperäinen backspace-mitta säilytettyä.

Muut vannetyöt

  • Keskireikien suurennukset myös alumiinivanteisiin
  • Pulttijakojen muutokset
  • Oikaisut: Kolhiintuneen vanteen reunat voidaan myös korjata. Vaurioitunut vanne / Korjattu vanne

Muuta huomioitavaa

– Peltivanteista ei pysty tekemään heitotonta. Pidän toleranssina max. 1 mm.
– Muutosten jälkeen tarkistan vanteet tasapainoituskoneessa, yleensä pärjätään noin 20 gr painoilla.
– En viimeistele vanteita, se jääköön asiakkaan suoritettavaksi.
– Asiakkaalle jäävät viimeistely työt: Näkyvän puolen sauman viimeistely, eli hionta ja pakkelointi. Maalaus. Sisäpuolen sauman tiivistys Sikaflexillä, jonka jälkeen annetaan kuivua yksi vuorokausi ennen renkaan asennusta.
– Hitsaussaumoja ei pidä hiota tasaiseksi, suurimmat hitsinystyrät vain pois.
Vanteen toinen huuli pitää olla aina lyhyt, alle 45mm, jotta rengas saadaan asennettua siltä puolelta vanteelle.
– Vanteen painon lisäys levityksen jälkeen: Jos 15″ vannetta levittää 2″, painon lisäys on n.700g
– Peltivanne keskittää pulteista, ei haittaa vaikka keskireikä on isompi.
– Hitsaan levikepalan koko pituudeltaan kiinni, mutta hitsisaumaan saattaa jäädä huokosia.
– Helpoin tapa saada vanteista ilmatiiviit on laittaa sauman päälle ohut kerros sikaflexiä, jonka jälkeen sen annetaan kuivua vuorokausi ennen renkaan asennusta.
– Levitetyt vanteet eivät sovellu tieliikennekäyttöön. Käyttö omalla vastuulla!

Muut koneistukset

Suoritan myös Volkswagen ilmajäähdytteisten lohkojen aarporauksia, sekä sylinterikansien putkireikien pohjauksia / avarruksia.

Aarporaukset teen Amerikkalaisella KENT-MOORE aarporalla, joka on suunniteltu k.o. työhön.